01 juni 2014

De Eleonora's valk

Nee, ik heb deze vrij zeldzame vogel niet mogen waarnemen; zou me ook niet meevallen want ik kan nog geen kiekendief van een buizerd onderscheiden.
In het vliegtuig terug naar Eindhoven zat ik naast een aardige leeftijdsgenoot; hij moest naar Amsterdam en ook in de bus naar het vliegveld zat hij naast ons. We spraken wat en ik vertelde dat we ook naar vogels hadden lopen kijken. Hij nam het gesprek onmiddellijk over volgens de algemeen gevolgde sociale spelregels en vertelde dat hij bij een lezing aan de UvA een interessant verhaal had gehoord over vogels waaronder over de wespendief. Daarvan trekken de paartjes samen op, maar na de broedtijd scheiden hun wegen en gaat de ene naar "links" en de ander naar "rechts". Aldus was door wetenschappelijk onderzoek met zendertjes vastgesteld. Als de broedtijd aanbreekt dan zoeken ze elkaar weer op. Mocht het mannetje te laat zijn dan zoekt het vrouwtje een andere partner en moet het mannetje eventueel ook een andere partner zoeken. Nou ja, niet echt schokkend. Maar hij vertelde ook een verhaal over een valk waarvan hij alleen nog wist dat de soort de naam van  een koningin had. De naam schoot mij te binnen; Joost mag weten waarom, maar ik putte de naam Eleonora valk uit mijn geheugen En dat was 'm.

Geen opmerkingen: