26 juni 2014

Er zijn al bosbessen

Beukenlaan
Vandaag weer eens lekker vroeg aan de wandel. Met de trein van 6.30 naar Harderwijk en dan met bus 104 naar Halte de Zwarte Boer in Leuvenum. Ik was daar al om 7.30 uur. Heerlijk om zo vroeg door dat zomerse bos te lopen. Eerst door de beukenlaan; de boom met het grappige wortelstelsel; leek wel een kabouterzwembadje zei ik vroeger tegen de kids.
Zandsuppletie voor de Leuvenumse beek
En dan langs de beek; Natuurmonumenten doet er veel aan om de in de vorige eeuw gekanaliseerde beek weer te doen meanderen en het grondwaterpeil te verhogen; het resultaat begint zich af te tekenen. Het verschil met de laatste keer dat ik hier liep was duidelijk.
Zo vroeg, eind juni heb ik niet eerder bosbessen zien hangen
Aan het eind van het bos, vlakbij de snelweg rechtsaf het Hulshorster zand op; één van mijn favoriete plekjes. Op de heuvel met de sculptuur van het vliegend hert een boterhammetje gegeten en van het uitzicht genoten. Lekker even een half uurtje gelezen. En dan doorsjokken door het mulle zand, net als afgelopen dinsdag toen we met Huib aan de wandel waren in de duinen bij Wassenaar; natuurgebied Bierlap en Kijfhoek in Meijendel.
Stuifzand gebied, een zeldzaam natuurtype

Aan het eind van het Hulshorsterzand staat ook een bankje en daar heb ik het tweede boterhammetje naar binnen gewerkt. In het zand een jong echtpaar met een dreumes; moeder op haar buik in het zand met fototoestel en telelens; vader aan de kant met zijn smartphone.
En toen door het bos verder; bekende route maar altijd mooi. Ik had al gelezen dat dit gebied beheerd werd op stuifzand; dit is een verdwijnend natuurtype en waard om in stand gehouden te worden. Je zag dan ook grote stukken waar het bos was verwijderd en vooral plekken waar gechopperd was; d.w.z. daar is de bovenlaag verwijderd en afgevoerd. In het stuifzand zag ik ontzettend veel sporen van grote en (zeer) kleine dieren.
Schaapskudde
Maar ook een gescheperde schaapskudde zou hier rondlopen. Op dit stuk heide, bij het laatste bankje zag ik de kudde in de verte met herder en hond. Fascinerend om het samenspel te zien. Ik zag een cluster schapen behoorlijk van de kudde afdwalen; een schel gefluit en daar ging de hond en even later kwamen de schapen weer aangehold richting kudde. Ik zag dat een aantal keren.
En dan het laatste stuk naar de trein; tja dat zal wel moeten.
Over de hele dag nauwelijks mensen gezien; voor je rust kun je hier prima gaan wandelen; de route is heel goed gemarkeerd en maakt onderdeel uit van het Zuiderzeepad.

Geen opmerkingen: