18 juni 2014

Het Gulbenkian museum

Voordat je naar binnen gaat al direct
zo'n bekend beeld van Rodin. Feest der
herkenning!
Als leesvoer heb ik het boek van Roger Scruton: “waarom cultuur belangrijk is”, meegenomen naar Lissabon; dun boek, met een inhoud die je telkens weer moet lezen om te kunnen doorgronden. Terwijl ik door het Gulbenkian liep voelde ik des te beter wat Scruton bedoelt met het belang van cultuur. Ik vond het zo ongelooflijk mooi wat deze Armeen had verzameld van verschillende culturen; het was zo’n rijkdom om te zien wat mensen aan moois kunnen maken. Met grote bewondering heb ik naar verschillende enorme borduurwerken gekeken; bril af zodat je er met je neus bovenop kon als bijziende; de aandacht en precisie die was toegepast; ik was er zo van onder de indruk.
Er was een expositie van heel bijzondere juwelen, gemaakt zo rond 1900; een libelle van Lalique vormde wel het topstuk; ongehoorde schoonheid.
Maar ook twee schilderijen van Rembrandt en geen kleintjes. Dat is nog eens cultuur genieten en je ermee verbonden voelen.

Geen opmerkingen: