31 oktober 2017

Mussorgsky's schilderijententoonstelling

Shuann Chai
Vandaag was er in het kader van de lunchconcerten in de hal van het Opera&Ballet gebouw in Amsterdam een concert van Shuann Chai, ons bekend van verschillende uitvoeringen. Roos en ik zijn beiden Facebook vriend van Shuann. Ik had voor vandaag een wandeldag gepland maar toen ik hoorde van de uitvoering door Shuann heb ik mijn plan uiteraard gewijzigd.
De hal zat helemaal vol met muisstil publiek. Shuann begon met een mooie inleiding over dit werk. De inspiratie van Modest Moussorgsky betrof de schilderijententoonstelling die door vrienden van de kort daarvoor overleden schilder/kunstenaar Viktor Hartmann was georganiseerd. Moussorgsky heeft de compositie in hoog tempo geschreven; hij was zelf ook ernstig ziek en is kort na de afronding van het werk gestorven; hij heeft het zelf nooit uitgevoerd gehoord. Helaas zijn de schilderijen van Hartmann verdwenen.
De uitvoering van Shuann was weergaloos; het is een heel emotioneel werk; de componist heeft heel treffend de sfeer uit de verschillende schilderijen weergegeven; de "kleur" van de promenade tussen de verschillende "schilderijen" geeft de stemming van de "kijker" weer. De afsluiting, de tekening van de niet gerealiseerde "Poort van Kiev" greep me echt naar de keel; je kon ook aan Shuann zien dat dit deel haar bijzonder veel deed, althans dat verbeeldde ik mij te zien.
Na afloop konden Roos en ik onze waardering nog even persoonlijk aan Shuann overbrengen; wat een prestatie had ze daar neergezet. Dankjewel Shuann.

Foto gecopieerd van deze site

Geen opmerkingen: