25 februari 2015

Nog een keer Lucretia

Beeld uit de opera Medee, van het gezelschap Opera2day
Eerlijk gezegd was ik nooit zo op opera maar door het van nabij beluisteren en bekijken van het optreden van Maartje Rammeloo gisteren heb ik besloten om deze prachtige muziek niet maar "van mij te werpen". Tot nu toe waren mijn ervaringen met name van het bijwonen van operavoorstellingen niet erg hoopgevend; ik viel strijk en zet in slaap, op twee uitzonderingen na! De opera Medea in de intieme zaal van Alkmaar en Emilia Galotti van Marijn Simons in de opera in Koblenz vond ik geweldig. Maar ook bij Dick thuis, opera op video vond ik altijd wel goed te verteren. Met genoegen denk ik aan de Figaro en Don Giovanni van Mozart.
Laatst had Roos het over een komische opera, Platée van Rameau en die heb ik opgezocht op Youtube en bekeken. Leuke uitvoering; de aria van de moerasfee vond ik weergaloos, de verdere muziek wat weinig opwindend en de enscenering ontzettend leuk, hoewel ik van het verhaal natuurlijk weer weinig begreep. Een leuk beging. Nog maar eens verder advies vragen aan Roos.
Zij gaf mij het advies om "The rape of Lucretia" van Benjamin Britten te gaan bekijken.

Geen opmerkingen: