06 februari 2015

Mijn favorietje in de sneeuw

Knetterblauwe lucht met sneeuwvlakte
Gisteren in de trein naar Amersfoort had ik het Roos al voorzichtig voorgesteld of we niet naar het Hulshorsterzand konden gaan; het is daar zo mooi als er sneeuw ligt en het was zo veel dichterbij dan Goor; we zouden dan in ieder geval de bus op tijd kunnen nemen. Maar Roos had mijn voorstel (geheel terecht) resoluut afgewezen. En zo bleef voor mij de mogelijkheid om vandaag alsnog van Nunspeet naar de bushalte "De Zwarte Boer", naam van het aldaar gelegen restaurant, te wandelen. Die wandeling doe ik al meer dan dertig jaar en in alle jaargetijden; het is echt mijn favorietje.
Eerst de aanloop tot de overgang over de kabalige snelweg, dan door het bos en over de heide naar de stuifzanden waar het Hulshorster Zand naar genoemd is. Er lag een flink pak sneeuw zoals ik al hoopte; loopt niet echt makkelijk maar is zo prachtig om te zien. Na de parkeerplaats komt het tweede deel van het zand met aan het eind de verhoging met bankjes. Boterhammetje gegeten en genoten van het prachtige uitzicht; kraakheldere blauwe vrieslucht en de wit besneeuwde vlakte; wat is ons land toch mooi!
Herstel van de Leuvenumse beek
En dan verder het gebied van de Leuvenumse beek in. De voorheen sterk gekanaliseerde beek wordt met instemming van het waterschap door Natuurmonumenten hersteld; bochten worden hersteld of nieuw aangelegd, de bodem van de beek wordt verhoogd met aangevoerd zand. Het gevolg is dat de grondwaterspiegel behoorlijk stijgt. Kennelijk maakt dit dat de bodem ook voedselrijker wordt voor de zwijnen; grootschalig zwijnenploegwerk is het gevolg. Hier en daar zijn de paden nauwelijks meer te belopen; door de hoge grondwaterstand is de grond ook zompig. Als natuurliefhebber juich ik dit alles toe; als wandelaar is het er niet makkelijker op geworden. Cruijff zou zeggen: "elk nadeel hep ze voordeel", inderdaad, maar in dit geval zou ik liever willen opmerken dat iedere médaille haar keerzijde kent. Maar doorgaan Natuurmonumente, want de natuur vaart er duidelijk wel bij!

1 opmerking:

Roos zei

Ik had een afspraak - anders was ik naar dit moois in de sneeuw meegegaan. En die afspraak liep in de soep... dubbele pech. Gelukkig spreken je foto's boekdelen.