21 februari 2015

Belcanto

De megazaal van de nationale opera & ballet
Vandaag zijn we weer naar Amsterdam gereisd en weer voor de cultuur net als gisteren. Het nieuwe programma van de Nationale Opera & Ballet werd gepresenteerd; Roos is vriend van zowel de Nationale Opera als van het Nationaal ballet en had kaartjes voor ons beiden.
En daar zaten we weer in de megazaal. De directeur van het geheel hield een vlotte toespraak over seizoen 2014 en vooral vooruitlopend op de presentaties namens de Nationale Opera en van het nationale Ballet voor het nieuwe seizoen 2015-2016. De Opera Stichting werd 50 jaar geleden opgericht en dat wordt uitvoerig gevierd in het nieuwe seizoen o.a. met een productie samen met het Nationaal Ballet. De Rosenkavalier, 50 jaar geleden het eerste werk dat werd uitgevoerd komt op het programma. Tussendoor werden onder pianobegeleiding aria's gezongen door solisten van de opera, waaronder Florieke Beelen, ons bekend van een masterclass en van "de vrienden"; zij zong haar lied prachtig. Maar ik was vooral getroffen door Sabina Puértolaseen sopraan met een stem als een klok, ingewikkelde strofen als een nachtegaal; zij zong belcanto aldus Roos. Met mijn kleine oren en vanwege de enorme zaal moest ik wel mijn handen achter m'n oren houden om het goed te horen, maar toen genoot ik ook volop. Wat kan zang toch schitterend zijn! Helaas weet ik niet wat zij zong, maar genoten heb ik wel al was het maar kort.
Pierre Audi gaf een uitgebreid verhaal over verleden en plannen voor het komend seizoen i.v.m. de viering van het 50 jarig jubileum. Er wordt veel samengewerkt en ook in andere zalen opgetreden; klinkt goed en is kennelijk beter mogelijk nu er geen overheids-subsidie meer voorhanden is?! Snapt u het?
Vervolgens een zelfde marketing-achtig praatje voor het nationale ballet dat er ook fors tegenaan gaat komend seizoen. Giselle, maar ook een nog te schrijven ballet met Mata Hari als thema. Igone de Jong en een manlijke solist, een jonge vent dansten een pas de deux uit Giselle. Geweldige elegantie, maar ook enorme kracht van de manlijke danser; een genoegen om naar te kijken. Helaas hadden we de verrekijker vergeten.
Nu niet weer volproppen zoals gisteravond bij Piet de Leeuw maar snel naar huis en na het eten nog even lekker gestept (bridgen op de computer van de NBB).

Geen opmerkingen: