25 december 2014

Nacht oefeningen

Oefening met tentjes voor de "nachtrust".
Januari en februari 1974 waren opmerkelijk mild; gelukkig wel mag ik wel zeggen. Een mede gedétacheerde bij het CLB, Kees vG had in november en december 1973 zijn opleiding gedaan in Appingedam en toen had het hevig gevroren. Dat was verschrikkelijk afzien geweest; slapen in een grote tent met een benzinebrander als verwarming. Wij niet, wij sliepen enkele nachten, althans wij hadden onze tentjes opgeslagen in het buitengebied van Drenthe en moesten - vooral 'snachts - oefeningen doen. Dat viel niet altijd mee. Geen GPS, maar kompas en kaarten en dan in het donker. Zelfs met een "vijand" die je dan op kon pakken en enkele kilometers terug zette. Allemachtig wat was ik moe; mijn conditie was veel minder dan tegenwoordig ook al ben ik inmiddels 40 jaar ouder.
We hadden ook een nacht oefening waarvoor vrijwilligers gevraagd werden om te posten, niet in beweging te hoeven zijn dus. Dat leek me wel wat; ik had dat lopen in de nacht wel gezien. Maar het was koud en ik kreeg van alle passerende collegae een slokje van het een of ander om warm te worden. Van die tijd weet ik mij nog dat drankje met die merkwaardige naam, "schelvispekel" te herinneren. Nou, dat heb ik geweten; mijn darmen waren door de koude en al die wisselende drankjes zo verschrikkelijk van slag dat ik de latrine niet eens meer kon halen; ik heb mij achter een boom moeten ontlasten. Ik dacht toen nog: "wat voel je je nu beroerd, maar wat zul je hier later om moeten lachen". Ik heb er vaak aan terug moeten denken, maar had toen niet kunnen vermoeden dat ik er nog eens een bloggie over zou schrijven. 

Geen opmerkingen: