16 december 2014

Gortepap zelf maken

Al enige tijd geleden had ik een liter echte boerenkarnemelk gekocht bij zuivelboerderij Boom en Bosch. Ik wilde gortepap koken, is best moeilijk, klontert snel en karnemelk kan schiften als je het opkookt. Maar dankzij mijn kookbijbel van professor Harold McGee weet ik hoe het probleem van het schiften kan worden opgelost en weet ik ook dat je de gort eerst moet weken.
Zo gezegd zo gedaan en terwijl ik dit zit te schrijven knort mijn ingewand van tevredenheid.

I
Eerst de gort, een paar handjes 24 uur voorweken in water. Vervolgens in ruim water aan de kook brengen en op zeer laag vuur 1 uur laten garen. Afkoelen en het resterend water afgieten.

II
2 forse eetlepels bloem in een pannetje. Doe daar van de karnemelk een klein scheutje bij en roer dat, herhaal het met nog een scheutje. Er ontstaat een samenhangend deeg zonder klontjes. Nu gewoon een scheut en blijven roeren en als alle bloem goed is opgelost in de karnemelk doe je de rest van de liter erbij. Nu op redelijk vuur opwarmen terwijl je blijft roeren totdat het kookt. Je laat het even doorkoken. Nu doe je de gort erdoorheen en roert eventjes. Klaar is Kees.

III
Je vult een diep bord met deze heerlijke gortepap, 2 scheppen suiker en een forse lepel Friese stroop erdoorheen roeren. Smullen en eventueel nog een tweede bord. Leuke variant die ik nog ken van mijn grootouders is dat je de stroop van je lepel laat stromen en probeert een hartje te maken of je naam te schrijven. Smaakt er nog beter van!
Heerlijk gewoon en ouderwets. Wel veel werk har har, net als zelf je brood bakken. Maar ook een stuk smakelijker hoor.

Geen opmerkingen: