11 december 2014

Hepatitis B preventie

Begin 70-er jaren werd het Hepatitis B Virus ontdekt. In het serum van een Autralische inboorling was een antigeen gevonden dat reageerde met serum van mensen die waren hersteld van Hepatitis B. Dit antigeen werd daarom Australië-antigeen genoemd, afgeort Au-antigeen. Later werd ontdekt dat dit antigeen was geassocieerd met Post transfusie Hepatitis, destijds eigenlijk een van de grootste complicaties van de bloed transfusie. Je kon er hepatitis van oplopen. Het ging dus om een virus dat in bloed kon zitten en dat ernstige gevolgen kon hebben bij besmetting, alle reden om voorzichtig te zijn met bloed met name met bloed van patiënten.
Jan V. de bacterioloog van de afdeling Medische Microbiologie wist dat de meeste kennis hieromtrent bij het Centraal Laboratorium voor de Bloedtransfusiedienst was, het CLB. Hij had een afspraak gemaakt en ik ging samen met hem naar Henk B. om te praten over de maatregelen die je op een lab. waar met bloed werd gewerkt moest nemen. Van dat gesprek kan ik me niet veel meer herinneren, maar toen ik enkele maanden later in militaire dienst moest heb ik Henk B. gebeld om te vragen of hij wist hoe ik bij het CLB gedétacheerd zou kunnen worden als dienstplichtig militair. En laat hij nou juist degene zijn binnen het CLB die gedétacheerde militairen onder zijn hoede had en die toevallig op dat moment drie vacatures voor gedétacheerde militairen had?! Ik geloof niet meer in toeval. In ieder geval kon ik met hem afspreken dat ik op het Au-lab, zo heette dat destijds nog, zou kunnen komen als gedétacheerd militair. Dat zou nog meer dan een half jaar duren overigens.

Geen opmerkingen: