19 september 2014

De vijf paarden

De Walküren komen aangestormd op hun paarden
Erg bijbelvast kan ik mezelf niet noemen; de openbaringen van Johannes ken ik slechts van horen zeggen. De apocalyps ken ik toch vooral van een Hollywood succes, "Apocalypse now", een spannende, idiote film over de oorlog in Vietnam; wie herinnert zich nog die cowboy generaal die gek was op de lucht van napalm en die de Walkürenrit uit de "Ring der Nibelungen" opzette met enorme geluidsversterking in de helicopter als hij een dorp ging bombarderen; die straaljagers bombarderend over de kusten liet raggen als er een onderlinge surfwedstrijd werd gehouden in de oceaan. Het leek inderdaad wel een prelude op het eind der tijden, want dat wordt geduid met het woord apocalyps, de apocalypse die door Johannes in zijn openbaringen wordt beschreven.
Ian Morris, archeoloog beschrijft de stapsgewijze ontwikkeling van "het westen" en "het oosten" in zijn werk: "de val van het westen", een wat omineuze titel. In dit boek heeft hij het over de vijf paarden van de apocalyps die in het verleden ook regelmatig tegelijk op hol sloegen en daarbij de wereld, althans de oude wereld in ernstige crisis brachten. Die vijf paarden worden in zijn boek en dus naar ik vermoed met name in de openbaringen genoemd (moet ik nog nagaan in de trouwbijbel van mijn ouders die ik onder mijn hoede heb).
En nu heb ik het akelig griezelige gevoel dat met de opkomst van de ernstige infectieziekte ebola dit hele vijftal zich heeft losgerukt van hun kluisters.
Concludeert u zelf maar, dit zijn ze:  klimatologische veranderingen; epidemieën, migraties; ineenstorting van staatsvormen; oorlogen. Ik hoop maar dat ik ongelijk heb.

Foto uit deze site gecopieerd

Geen opmerkingen: