16 mei 2014

Spelen met water

Gijs speelt met water
Tijdens mijn verjaardagspartijtje hebben we Gijs lekker laten knoeien met water; altijd leuk voor kinderen.
Het deed mij zo ontzettend sterk denken aan de tijd dat ik zelf zo'n jaar of drie was. In die tijd was paling, gestoofde aal zoals mijn oma en moeder dat noemden volksvoedsel; we aten dat heel regelmatig; mijn moeder en oma waren er dol op.
Als we dan op de Ten Kate markt, waar viskarren, afgeladen met paling stonden, paling kochten en schoon lieten maken, nam mijn oma voor mij de palingkoppies mee naar huis. Die deed ze dan voor mij in een glas. Nog kan ik mij de happende koppies herinneren van die gestroopte palingen. Natuurlijk had Gijs geen vissenkoppies om mee te spelen; hij knoeide gewoon met water bij z'n opa, zoals ik destijds in het piepkleine keukentje van mijn oma in de Kinkerstraat drie hoog in Amsterdam aan het knoeien was. Leuke herinnering sprong bij mij op!

Geen opmerkingen: