22 mei 2014

Anidri

Het terrasje van binnenuit gefotografeerd
Vanuit Paleachora gingen we een wandeling maken naar een paar bergdorpjes. We kwamen na een stevige klim over een asfaltweg in het dorpje Anidri. Daar was een ontzettend leuke gelegenheid om iets te nuttigen. We namen een groot glas vers uitgeperst sinaasappelsap; geen frisdrank, maar je wordt er wel dik van. We kozen een mooi plekje uit bij de railing van het terras met uitzicht over de kloof naar zee. Naast ons zat een viertal Limburgers nogal luidruchtig hun onvrede te uiten over het vaderlandse gezondheidszorgsysteem. Jammer, maar zachtjes praten is niet voor iedereen weggelegd helaas. We vertrokken en liepen verder omhoog naar een volgend bergdorpje. Uiteindelijk gingen we weer terug naar dat leuke terrasje en hebben er ook wat gegeten. Het was gevestigd in een voormalig piepklein schooltje; het interieur hebben we uitvoerig bekeken en gefotografeerd. Ik bestelde een heerlijke creatie van spek, vijgen walnoten en honing; echt de producten van het land en de combinatie smaakte fantastisch.
Daarna gingen we even het kerkje bekijken. En daar zagen we een aanwijzing hoe je naar het strand kon lopen. Roos had dat al ergens gezien dat er een pad liep van het hoog gelegen dorp Anidri naar het strand via de Anidri kloof. Het leek mij onmogelijk dat je die scherpe helling zou kunnen lopen, maar ja. Het begon al goed met een afstap die er niet om loog; de schrik sloeg mij om het hart en ik besloot om weer gewoon via de weg terug te gaan. Roos ging via de kloof.
Onderweg haalde ik me van alles in m'n hoofd; dit soort landschap zou niks voor mij zijn; waar was ik aan begonnen en ik zat in m'n rats over Roos.
Maar aangekomen in het hotel, nog geen kwartier later kwam Roos ook aangelopen; volgens haar was de kloof helemaal niet zo stijl en juist heel erg mooi om af te wandelen. Kortom, problemen. We zijn er gelukkig uitgekomen zoals latere wandelingen uitwezen. Ze liet me de foto's zien die ze had gemaakt en dat zag er allemaal schitterend uit. Ik moest ook maar eens zo'n kloof gaan proberen. Dat zou de volgende dag gaan gebeuren. Eerst gingen we nog even naar het strand en 'savonds weer lekker eten. Voor de lijn moet je niet naar Griekenland gaan, want het eten is zo lekker dat je ondanks al het wandelen kilo's aankomt.