07 mei 2014

Dreigende wolken boven Skala Sikaminia

Dreigende luchten. Visjes hangen te drogen.
Toch wel één van mijn favoriete plekjes op Lesbos: Skala Sikaminia, het piepkleine plaatsje aan de noordkust, 12 kilometer van Molivos, goed te bewandelen via het pad langs de kust. De eerste keer was ik hier met Roos. We hadden een excursie met een boottocht geboekt en die voer ons naar dit wonderschone plekje. Het werd destijds al schemerig toen we er met het bootje arriveerden; we hebben er romantisch zitten eten. Onderweg hadden we dolfijnen gezien met voor hen uit springende prooivissen; mooi gezicht.
Vorig jaar, met de SNP reis 2013 kwamen we tot mijn verrassing ook hier en natuurlijk ook dit jaar weer; ik had me er al op verheugd om terug te wandelen naar Molivos. Bij aankomst vertelde Herman dat er ook een hotel was; de haven op de prent gezet en het dorpje ingelopen; inderdaad een hotel en daarvan maakte ik een foto om het telefoon nr. vast te leggen om er ooit nog eens te gaan overnachten.
Tel. nr. van het hotel van Skala Sikaminia
Van de wandeling terug kwam niets terecht helaas. Bij aankomst met de auto's was er al een stel van ons gezelschap direct op weg gegaan richting Molivos. De meesten gingen echter een ijsje scoren of iets op het terrasje nemen. Op dat moment besloot Zeus ons met zijn bliksem en noodweer te verrassen; de wolken die al een tijd dreigend boven ons hingen, loosden hun natte vracht en het begon verschrikkelijk te plenzen terwijl we onder een afdak ons ijsje weg likten. Ik kreeg medelijden met degenen die al op weg waren gegaan. Dat bleek later ten onrechte want de weg was droog; het had helemaal niet geregend buiten Skala Sikaminia?! Had ik even spijt dat ik niet met Kees mee was gegaan naar Molivos. Kees was toen wij hem probeerden op te pikken onvindbaar; uiteindelijk bleek dat hij het kasteel van Molivos had ingenomen volgens eigen zeggen. Hij zat in ieder geval een gele rakker soldaat te maken op het terras aldaar.
Gelukkig heb ik een deel van het traject ook gelopen, maar zeker niet het hele stuk; ga ik nog eens met Roos doen, wat mij betreft in september van dit jaar; ik ben wel een beetje gek op dit eilandje en zeker op dit plekje.

Geen opmerkingen: