12 mei 2014

Mijn verjaardag 12 mei 2014

Wat een miezerdag was het vandaag; drizzleweer. Ik had m'n regenponcho gisteravond aan Hugo uitgeleend dus wilde ik niet op de fiets naar het station; dat zou wellicht m'n derde natte pak sinds de terugkeer uit Lesbos hebben betekend en daar had ik geen zin in. Verder moest ik gewoon even de benen strekken; naar Amsterdam. Het is vandaag maandag en dan is het de rustigste dag voor het Rijksmuseum. Ik wilde gewoon even cultuur snuiven; even genieten van de pracht van Rembrandt en Vermeer en de rest als Jan Steen. Eerst een stukje met de tram naar het Spui en dan over de gracht en door de Spiegelstraat en daar lag die kathedraal voor de vaderlandse kunst. Enorme aantallen toeristen, maar ik kon direct door met de museumjaarkaart. Ook voor de 17e eeuwse kunst stonden weer grote aantallen mensen. Maar die keken niet naar de schilderijen maar vooral naar de bordjes waarop stond wie en wat. Ik heb op de eregalerij genoten, maar ook op de bovenste verdieping van hetgeen wordt geëxposeerd van de vorige eeuw en dat is niet van die "would be" flauwekul kunst zoals in het Stedelijk museum wordt opgesteld, maar fraai meubilair, prachtig vaatwerk maar ook een kampjasje en een oorlogszuchtig schaakspel dat Mussert van Himmler heeft gekregen?! Daarna naar de Overtoom; even naar Pied à terre voor wat kaartwerk. Het weer knapte op en ik besloot om mijn oude woonplekken eens na te lopen, te beginnen met de Overtoom, bij de Hollandse manège. Het pand waar ik in 1969 met Lien begon is volkomen terecht gesloopt. Via het Vondelpark en het Kattenlaantje naar de Jan Pieter Heije straat en de Staringstraat waar ik met Anneke een jaar heb gewoond; ook weg, maar wel gerenoveerd zo te zien. Naar de Kinkerstraat waar ik 66 jaar geleden het levenslicht zag. Nog in oude staat! Maar ik kon op geen enkele manier meer vaststellen welk portiek ooit door mijn grootmoeder werd bewoond (mijn ouders woonden destijds bij haar in). Bij een allochtone bakker een lekker appelfantasie gekocht; smaakte heerlijk. Door naar de Jan Hanzenstraat waar ik na de Overtoom met Lien ben neergestreken; is niet meer in de oude staat maar geweldig uitgebreid met een dak-étage; een hele verbetering; is een verdraaid leuk huis geworden denk ik. Verder was die buurt enerzijds vervallen en deel gerenoveerd. Door de Jan Evertsenstraat waar mijn grootje later ging wonen met haar oudste zuster, voor mij tante Riek. Ze zat daar altijd voor het raam. Het enige in deze straat dat ik nog herkende was snackbar Marja, bij de voormalige bioscoop. Toen Bram en ik nog naar de jeugdkerk "moesten" gingen we ons collectegeld daar omzetten in patat frites en koffie drinken bij mijn oma, even verderop. Totdat die zich een keer versprak. Vanaf dat moment hoefden we niet meer. Ach die dwang was ook niet zo groot eigenlijk; mijn vader geloofde ook niet erg.
Het weer knapte eigenlijk best op. Op mijn verjaardag is het meestal mooi weer; ik herinner mij een enorme onweersbui na een hete dag op mijn 18e verjaardag. Mijn schoonmoeder had een taart voor me gebakken met 18 kaarsjes. Maar ook een keer dat het sneeuwde op de 12e mei?! Was in 1975 denk ik; bleef niet langer dan een kwartier liggen overigens en alleen op het grasveldje voor het CLB laboratorium waar ik toen werkte.

Geen opmerkingen: