09 augustus 2013

Ons pastoorke houdt er zelf ook wel van!

De kerktoren van Gulpen. Foto genomen
vanuit de bus
Bij de Weblog van afgelopen dinsdag noemde ik de restauratie van het busstation te Gulpen: de snackbar met de naam "An en Piet", beroemd om hun smakelijke frietjes. Als gezegd kom ik daar al heel wat jaartjes, vooral vanwege de kwaliteit van de frietjes.
Ik was daar een keer zo'n jaar of 5 geleden, op weg naar Dick in Vaals; ik liep daar met een enorme bos bloemen die ik als wens tot beterschap (ik was toen zwaar overspannen) van mijn werkgever had gekregen die dag bij een bezoek aldaar. Aangezien ik wilde gaan wandelen zat ik een beetje in m'n maag met die bloemen en die heb ik toen aan "An", de kampioen-patatbakster van Gulpen gegeven. Dat schept natuurlijk een band, althans het geeft aanleiding tot gesprek bij een volgend bezoek. En ik weet niet meer hoe we op dat onderwerp kwamen, maar het ging over de vrijdag, de traditionele "vastendag" van het katholieke deel van onze natie, en dus zeker van Limburg. Ik merkte op dat het toch om "vasten en onthoudingsdag" ging; nou, daar had An nog nooit van gehoord, in ieder geval nog nooit bij stil gestaan zo bleek uit haar uitbundig gelach! En ze merkte op: "Ons pastoorke houdt er zelf ook wel van!" Inderdaad, de pastoor van Gulpen was er in die tijd op aangesproken dat hij niet alleen kwalijke zaken met het geld van de kerk had uitgehaald, maar veel erger nog, dat hij het met zijn huishoudster hield. Schande! (har har).
Een foto van de kerktoren van Gulpen hebt u van mij tegoed.

Geen opmerkingen: