20 augustus 2013

Duitse delicatessen

Een keur aan Duitse Leberwurst
Vanouds beschouw ik mijzelf als een smulpaap, iemand die vooral gaat voor de smaak van het voedsel. De ambachtelijk bereide voedingsmiddelen genieten daarbij mijn voorkeur; met name het behoud van de ambachtelijkheid van de voedselbereiding staat bij mij hoog in het vaandel; daarvoor heb ik mij in voorgaande jaren ook daadwerkelijk ingespannen in de internationale organisatie Slowfood. Dat bleek uiteindelijk toch niet echt "mijn ding" te zijn; mijns inziens was dat toch vooral een club van neo-smulpapen: mensen die met een goed gevulde beurs lekkers kopen; het behoud van ambachtelijkheid in de bereiding speelde minder een rol. Maar, ik zei het al, ik ben eveneens een smulpaap.
In NL heb je niet zo gek veel ambachtelijke bereidingen meer; NLers gan primair voor goedkoop en ambachtelijkheid heeft haar hoge arbeidskosten en verdwijnt zo zoetjesaan. Denk aan de zelf-slachtende en zelf worst makende slagers; zelf kazende boeren; je moet ze met een kaarsje zoeken, zeker in het westen van het land.
In het oosten vind je nog wel degelijk ambachtelijk werkende slagers. Maar ...... ga je de grens over naar Duitsland, daar vind je ze zelfs in de grote steden. En zo waren wij afgelopen weekend in de Eifel, een boerenstreek bij uitstek. Bij de slagers in en rond Simmerath kun je fantastisch lekkere producten kopen. Bij metzgerei Wilms in Konzen kochten we broodbeleg: leverworst met granberries en appel, vennschinken en rollschinken. De leverworst hebben we het eerst opgegeten en die was verrukkelijk van smaak. De twee hamsoorten hebben we pas in de trein op de terugweg gegeten. En die was van de zelfde kwaliteit als de spaanse Jamon Iberico, en dat kan ik beoordelen want die heb ik tientallen keren gegeten van diverse producenten.
Het klinkt natuurlijk niet: "Leberwurst" in plaats van paté of "Schinken" in plaats van Jamon. Italië en Frankrijk hebben de naam als superbe eet-landen, maar Duitsland mag rustig in dat rijtje worden toegevoegd en werkt veelal ambachtelijk waar het de voedselbereiding betreft. Hulde voor onze oosterburen die voor kwaliteit gaan en niet voor goedkoop (hoewel de prijs van de levensmiddelen helemaal niet hoog was hoor).
Foto afkomstig van deze site.

Geen opmerkingen: