02 januari 2012

Sterrenschot

Dit is sterrenschot oftewel heksensnot
Indien je wat wilt leren over de natuur, ga dan met een boswachter inventarisatie op stap door de natuur. "Weet je wat dit is?", vroeg AbvD mij vorige week, tijdens onze tweede gezamenlijke wandeling, nu over de Loonse en Drunense duinen. Eerst schoot nog even door me heen dat Ab het ook niet wist en het mij vroeg, overmoedig als mijn karakter soms is. Op de bosgrond lag een mysterieuze substantie die ik al heel wat vaker had aangetroffen tijdens mijn wandelingen; het ziet eruit alsof een hitsige puberale mannetjes-olifant zich niet meer kon beheersen; allemaal stijfselachtige klodders. Maar natuurlijk wist Ab het wel; het is sterrenschot, het weer uitgekotste overblijfsel van kikkerdril indien een marter een wijfjeskikker, vol van het toekomstig kikkerdril, naar binnen heeft geslokt. Dit toekomstig kikkerdril zet uit wanneer het zich met de maagsappen in de martermaag vermengt en wordt dan uitgespuwd omdat de marter een "wat vol gevoel" krijgt. Het raadsel was hiermee voor mij opgelost. Op wikipedia staat dat het ook wel heksensnot wordt genoemd. Ik ben benieuwd of Ab dat ook weet.
Trilzwam
Verder wees Ab mij op een aantal fraaie zwammen, de trilzwam, een wat slijmerig, prachtig geel zwammetje dat inderdaad trilde wanneer jet het in beweging bracht. En de eveneens gele koraalzwam waarvan de naam voor zich sprak. De natuur is zo rijk in alle jaargetijden, ook nu in deze herfstachtige wintertijd. Natuurlijk zagen en hoorden we ook verschillende vogels waaronder de zwarte specht. Ab herkent deze vogels moeiteloos aan geluid en vlucht. Ik ben al blij als ik de vogel tussen de takken kan onderscheiden.


Koraalzwam



Geen opmerkingen: