12 januari 2012

De glasblazer op school

Bovenste schapje van mijn rariteitenkabinet
Te midden van een aantal memorabilia staat daar dat kleine vaasje met daarin een bosje verdroogde bloemen. Dat vaasje is mij heel dierbaar; ik hoop maar dat ik het niet hoef mee te maken dat het breekt. Ooit, in mijn lagere schooltijd heb ik het voor een dubbeltje, tien naoorlogse centen dus, gekocht van de glasblazer die op school zijn kunsten liet zien. Daaraan moest ik denken toen ik onlangs met Roos in Leerdam was en naar een demonstratie glasblazen keek. Mooi gezicht zo'n gloeiende klont glas die op ambachtelijke wijze door glasmeesters tot kunststukken wordt gemaakt. 
De glasmeester aan  het werk met aanwijzingen van de glaskunstenaar
De demonstratie van het glasbewerken kan ik eenieder adviseren om eens te gaan zien daar in Leerdam. Overigens een schitterend plaatsje aan de Linge; een oude muur, waarschijnlijk tegen het water schept een fraai decor voor het stadje. We maakten na afloop van de demonstratie een wandeling via het Lingepad, tegenwoordig het Oeverloperpad of Grote Rivierenpad naar Beesd; zo'n 15 kilometer. Het was prachtig weer en voldaan kwamen we weer thuis; een welbestede dag die we afsloten met een avondje Bridge in de club. We verloren nipt onze promotie naar de B-lijn. Volgende ronde beter.



Geen opmerkingen: