19 januari 2012

Harmelen

Treinongeval in Harmelen 8 januari 1962

Op 8 januari was het precies 50 jaar geleden dat het verschrikkelijke treinongeluk in Harmelen plaatsvond. Die gebeurtenis staat in het collectief geheugen van de wat oudere Nederlander. De naam van die plaats heeft voor mij nog steeds een sinistere bijklank. Van Koos, een vroegere buurman heb ik vreselijke verhalen gehoord. Hij woonde daar in de buurt en was op de plaats van het ongeluk toen de opruiming plaatsvond. Een vrachtwagen met lichaamsdelen. Het was dramatisch, een groter drama heeft in Nederland niet plaatsgevonden in mijn leven. Wèl op Tenerife, één van de Canarische eilanden. Daar is in de zeventiger jaren een KLM verkeersvliegtuig door een fout van de verkeersleiding meen ik in botsing gekomen tijdens de start met honderden doden als gevolg.
Beide vormen van vervoer zijn de meest veilige die bestaan. In vergelijking met autoverkeer is het aantal doden per jaar, per kilometer, per gebruiker voor trein en vliegtuig veel veiliger. Maar gaat het een keer mis, dan gaat het ook goed mis. Er is nu een gedenkteken geplaatst op de plaats van het ongeval. Zal ik binnenkort eens bezoeken.
Gedenkteken voor de slachtoffers van "Harmelen"

Geen opmerkingen: