11 januari 2012

Maarten van Rossem een azijnpisser?

Nationale historicus, Prof. Dr. Maarten van Rossem
Zojuist moest ik even bij mijn onderbuurman een pakje afleveren dat de PTT bij mij had bezorgd, omdat hij niet thuis was. Buurman vroeg me hoe het ermee was en ik kon mijn enthousiasme niet onderdrukken. De afgelopen uren had ik met mijn mp3-spelertje op m'n kop naar lezingen uit de serie van Home Academy van Maarten van Rossem geluisterd; lezingen over Geschiedenis in wereldperspectief, beginnend bij de "Big Bang" en de gloeiende bol materie die later de wereld zou worden en via de ontwikkeling van het leven, mijn specifieke interesse-gebied tot de ontwikkeling van de ééncelligen, de meercelligen, vertebraten, zoogdieren en uiteindelijk de Homo Sapiens, de huidige mens. En dan de ontwikkeling van jager-verzamelaar, via de eerste revolutie, de domesticatie van dieren en planten, begonnen in het stroomgebied van Eufraat en Tigris, de onvermijdelijke ontwikkeling van schrift, hoge temperatuurs-ovens, metaal bewerking etc. En tenslotte de industriële revolutie. En dat in wereld perspectief waar China zeer nadrukkelijk bij wordt betrokken. Hij eindigt heel bescheiden met een leuk toekomst perspectief.
Veel puzzlestukjes vielen voor mij in elkaar; mijn enthousiasme kent geen grenzen en ik wil het wel van de daken schreeuwen. "Maarten van Rossem",  zei mijn buurman, "dat is toch die chagrijnige vent". Ik antwoordde dat hij historicus was en een prominent universitair hoogleraar. Maar kennelijk wordt deze voortreffelijke docent, die humor en kennis op een heel specifieke wijze mengt, zodat de aandacht van het auditorium nooit verslapt, door velen beschouwd als een azijnpisser. "Een kwestie van een generatiekloof", aldus mijn (veel jongere) buurman. Het zal zo zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat moeten we tijdens een Golfoorlog of een andere oorlog in het Midden Oosten zonder het gebrom en gemompel van de 'vieze man' , zoals hij bij ons thuis steevast wordt genoemd. Van mij mag hij blijven, ik kijk en luister graag naar hem.

B