22 augustus 2010

Vlees halen

Vorig weekend was er een grote manifestatie van Staatsbosbeheer op de Strabrechtse Heide. Roos en ik hebben daar gevrijwilligd. Onze taak was het rondbrengen van koffie en thee. Er waren allerlei interessante exposanten, waaronder imkers, kaasmakers, en natuurlijk natuurorganisaties als IVN. Ook maakte ik kennis met Nic van Gerwen, veehouder in Heeze. Hij stond er met drie stuks van zijn schitterende Limousins. Natuurlijk raakten we aan de praat over veehouderij. In zo'n geval vind ik het ook leuk om het product aan te schaffen en het toeval wilde dat ze deze week een slachting hadden en dat ik donderdag vlees kon komen halen. Dus voor de zoveelste keer en dan nu met fiets en fietstassen naar Heeze. Met de fiets rondgereden en kunnen constateren dat Heeze in een bijzonder fraaie omgeving ligt; niet alleen de Strabrechtse heide maar ook het gebied aan de andere kant van het spoor is schitterend. En toen naar de boerderij, want vanaf 18.00 uur was het vlees beschikbaar. We raakten aan de praat over de wijze van stallen van de koeien, de drijfmest en het bodemleven. Nic was het volstrekt met me eens dat de geïnjecteerde drijfmest slecht is voor het bodemleven. Hij was hierover ook in gesprek met een collega-boer die hem hier op attent had gemaakt. Een potstal is veel beter dan zo'n stinkstal met drijfmest. Maar ja wat moet je als geïnvesteerd hebt in zo'n "moderne" stal.
Ik vind het vreselijk om te moeten constateren dat de boeren al hun praktische kennis, opgedaan in de loop van eeuwen te grabbel gooien voor een gril van de wetenschappers. Die stinkstallen zijn vast bedacht door "Wageningen", net als de agroparken die ons nog boven het hoofd hangen.

Geen opmerkingen: