20 augustus 2010

Georgica

Vergilius, de schrijver van het schitterende Romeinse epos "Aenaeïs", over Aeneas, waarin het ontstaan van het antieke Rome, begonnen met de vlucht uit Troje, wordt beschreven, heeft aanzienlijk meer werken op zijn conto. De Georgica is van zijn hand en beschrijft het boerenleven. Onlangs werd ik door Sàndor Schiferli uitgedaagd om de Georgica te bespreken in het Slow Food Forum. Ik dacht dat ik het boekje bezat, edoch dat was de Bucolica, een boekje met herdersgedichten. De Georgica heb ik een jaar of 5 geleden wel gelezen. Echter, nu is er een vertaling voorhanden van Piet Schrijvers, niet te verwarren met de toenmalige keeper van Ajax. Alleen al de inleiding op de Georgica van zijn hand is een verheldering. Het 2000 jaar oude boek heeft natuurlijk kritieken gekend van alle tijden. Seneca, toch ook niet de eerste de beste had nogal wat kritiek. Het aardige is dat veel van deze kritiek onterecht is. Ik ben nu begonnen met het eerste boek "Over Akkers", en ben toch behoorlijk onder de indruk van de aanpak die hij beschrijft. Wanneer je bedenkt dat wij in de Lage Landen toen nog met knuppels achter het wild aan zaten en wortels opgroeven, werd in de Zuidelijke contreien volop landbouw bedreven inclusief wisselbouw, groenbemesting en irrigatie.

2 opmerkingen:

Richard Moretsoo zei

inderdaad, de georgica is een van die mooie werken van vergilius die ik op de HBS (in de nederlandse vertaling) heb gelezen. Lekker ritmisch en prachtig getoonzet in de dactylische hexameter - zoals wij niet-latinisten zeggen - (vrij naar Joris Goedbloed).
Wat bij mij vooral is bekleven van dit werk is niet zozeer de beschrijvingen van landbouw, bos - en wijnbouw, veeteelt en bijenteelt, dat zei me in mijn jeugd niet zoveel, maar vooral de prachtige mythe over Orpheus en Euridice die later in zoveel musicale vormen ons oor heeft bereikt.

Torketyl zei

Is kritiek onterecht of ten onrechte? scherpslijperij misschien.

Hee leuk Moretsoo, dat je dat boek al op de middelbare school hebt gelezen, was dat voor je lessen nederlands of geschiedenis of muziek?
Zeker dat laatste is aan jou zeer besteed geweest.