Met de nieuwe OV-chipkaart kun je op moderne wijze overal van het OV gebruik maken; niet alleen van de bussen, maar ook van de trein. Handig of? Het lijkt wel een stuk duurder te worden voor de consument. Kon je met een strippenkaart, die je overigens ook door het hele land kon gebruiken!, op een overstappie heen en terug zonder bij te hoeven stempelen, dan moet je nu extra betalen als je voor de terugweg voor een overstap incheckt.
Ach vroeger, toen alles zo veel beter was (lol?!), had je door het land allerlei busmaatschappijen die elkaars kaartjes absoluut niet accepteerden en ook voor overstappen geen rekening met elkaar hielden. De bekendste rond Amsterdam was Maarse & Kroon. Met eigen kaartjes en strikte afspraken met bijvoorbeeld het Gemeente Vervoer Bedrijf. Je mocht beslist niet opstappen èn uitstappen in Amsterdam met de Maarse en Kroon bus. Dat veranderde met de introductie van de strippenkaart. Toen mocht je met de streekbussen ook in de steden reizen. Reuze efficiënt natuurlijk, maar ja, intussen was het streekvervoer ook zwaar gesubsidieerd vanwege de verloren concurrentie met de auto.
Grappig genoeg zie je heden weer een ontwikkeling terug, zoals altijd. Je hebt in toenemende mate kaartjes die je bij slechts 1 busmaatschappij kunt gebruiken, met name dagkaarten. Zo kent Veolia het dagkaartje voor het busverkeer in Limburg en Connexxion kent de Buzzer, het dagkaartje voor 2 personen dat je in alle bussen van Connexxion kunt gebruiken. Het lijkt toch weer een beetje op de tijd van Maarse & Kroon, die ouwe grijs/blauwe bussen uit de jaren zestig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten