15 maart 2024

Water op het Hulshorsterzand

 

Water op het zandpad

Gisteren heb ik over het Hulshorsterzand gewandeld op de route van Leuvenum, halte "De Zwarte Boer" naar Nunspeet. Via de beukenlaan en langs "het Roode Koper" langs de loop van de Leuvenumse beek belandde ik op de afslag naar Hulshorst alwaar ik de bus had willen nemen, echter die reed niet, ik had een uur eerder een OV-taxi moeten bestellen om daar weg te komen, nou ja dan maar doorlopen naar Nunspeet. Ik vreesde voor m'n voeten die na de 26 kilometer met Ab niet meer goed te vertrouwen lijken, maar ik haalde het gelukkig wel.
Op het Hulshorsterzand kwam ik tot mijn grote verbazing een grote plas water tegen op het zandpad. Dat had ik in de 3-4 decennia dat ik deze wandeling al maak niet eerder mee gemaakt, komt zonder twijfel ten gevolge van de verhoging van het grondwater door het beleid van Natuurmonumenten met dit gebied; de Leuvenumse beek, de grootste beek van de Veluwe is onder handen genomen waarbij het water min of meer haar natuurlijke bedding weer volgt met vasthouden van het water in het retentiegebied waaronder kennelijk het Hulshorsterzand. Overal in het gebied zie je dat de grondwaterstand een stuk hoger is geworden. En dan de enorme regenval van de afgelopen maanden, de watervoorraad onder de Veluwe lijkt behoorlijk toegenomen! Goed geweest, complimenten voor de natuur beleidsmakers aldaar.

Geen opmerkingen: