29 maart 2024

De Johannes Passion van Bach

Ik kan het toch niet laten om op "Goede Vrijdag" of sowieso zo rond Pasen naar "de Mattheus" te luisteren, de mooiste muziek die ik ken. Afgelopen week heb ik dat inderdaad gedaan, maar voor vandaag heb ik "de Johannes" opgezet via Youtube. En terwijl ik de bloggies van deze week aan het bijwerken ben beluister ik deze prachtige muziek die ik ooit ook zelf heb mogen zingen in het koor. Een uitvoering door een Duits gezelschap, prachtig met een vrouwelijke Alt voor de Altus partijen viel me op en dat vind ik voor de afwisseling wel erg mooi klinken in plaats van die wat geforceerd klinkende countertenorstemmen die sinds enkele decennia de concertpodia hebben gedomineerd. Ik vraag mij af hoe dat zo is gekomen, de jongensstemmen zijn toch ook niet terug gekomen om de sopranen van hun plek te verdrukken. Die aria's zijn, uitgevoerd door een stevige contra alt als Kathleen Ferrier toch het mooiste, althans in mijn oren aanzienlijk muzikaler dan die afgeknepen mannenstemmen. Kwestie van smaak natuurlijk.

Geen opmerkingen: