06 februari 2024

De Sagrada Familia

 

Prachtige foto van de Sagrada
Familia met de grote toren in
aanbouw zichtbaar

Ab en ik hebben bakker Bril als een soort "running gag" in ons jargon opgenomen, het betekent natuurlijk het maken van een wandeling die inclusief bezoek aan genoemde bakkerij met de koop van een saucijzenbroodje gepaard gaat. Ab bestelde laatst: "twee saucijzenbroodjes", en net als Obelix zei ik: "ik ook graag twee". Obelix doet dat met gebraden wilde zwijnen, maar zo gulzig ben ik nou ook weer niet. Na de desastreuze 26 kilometer met mijn best ernstige voetblessure ben ik wat terughoudend met het afspreken met Ab voor een wandeling, mijn ervaring is dat het te vaak te lang wordt en dat kan ik met het oude lijf niet meer aan zo blijkt helaas. De 13,1 met Dick ging mij prima af en ook met Roos en in m'n eentje kan ik de 13 best aan, maar daar moet het voorlopig ook wel bij blijven, ik riskeer niets meer. Maar Ab blijft hengelen met "Bakker Bril" en met een sardonische app stuurde ik hem de foto dat Roos en ik gisteren op het terrasje van bakker Bril aan het bekende versnaperingetje zaten te knagen. Hij stuurde per ommegaande een foto met daarop de Sagrada Familia, kennelijk was hij voor een paar dagen in Barcelona neergestreken en schreef dat hij dit toch wel de mooiste kerk vond die hij ooit had mogen aanschouwen.
Interieur van de Sagrada Familia

Het is ook wel iets bijzonders, niet alleen de architectuur van Gaudi maar ook dat deze cathedraal al bijna honderd jaar in aanbouw is en naar ik verwachtte ook nog lang niet klaar was. Maar tot mijn grote verrassing zag ik dat de reusachtige "grote toren" van de kerk al een heel eind was gevorderd. Ik ben dan ook 's-avonds op internet gaan rondscharrelen om me op de hoogte te stellen van de voortgang van het bouwen. Op een tweede foto van Ab zag ik dat het interieur al was aangelegd, er staan banken en kennelijk worden er al diensten verzorgd. Ik heb sinds 1979 deze kerk vrijwel iedere 10 - 15 jaar gezien, maar de laatste keer pakweg 14 jaar geleden was hij nog lang niet klaar en naar ik nu begreep is zij naar verwachting in het honderdste sterfjaar van architect Gaudi in 2026 klaar, met een beetje goede wil ga ik dat nog meemaken?! Had ik niet verwacht. De financiering was aanvankelijk uit vrijwillige donaties van gelovigen maar is de laatste decennia in toenemende mate overgenomen door de toeristen die in hordes dit achtste wereldwonder komen bekijken en daarvoor entree kosten "doneren". Dat heeft het bouwtempo kennelijk aanzienlijk versneld.

Geen opmerkingen: