07 februari 2024

Het Sieboldhuis

 

Een Samoerai in volledige 
uitrusting

Alweer een kleine 10 jaar geleden dat ik dit museum bezocht. Hier op het Rapenburg in Leiden liggen twee schitterende musea vrijwel recht tegenover elkaar, het grote imposante Rijksmuseum van Oudheden en het Japanmuseum in het von Sieboldhuis. Eigenlijk wist ik me niet meer te herinneren wat er naast c\artefacten nog meer te zien was, Roos had mij geadviseerd te gaan vanwege een tentoonstelling van foto's van Japan uit de begintijd van de fotografie. Bij binnenkomst ging ik desalniettemin eerst naar de vaste collectie; verstild achterin de gang was een prachtige opstelling van wat von Siebold in Japan allemaal verzameld had aan planten en dieren specimen, daar kan ik zo intens van genieten zeker als er geen kletskousende medebezoekers zijn en ik stond daar helemaal in mijn eentje. Dat sfeertje vind ik zo heerlijk, de rust die ik ook zo ken van het Teylers museum in Haarlem, moet ik morgen maar weer eens heen gaan.
Studiofoto van een groep Ainu mannen

De foto tentoonstelling was best verrassend, het was duidelijk dat Japan qua ontwikkeling absoluut niet onderdeed aan de cultuur van Europa, prachtige gebouwen en beeldhouwwerken. De kleding van de mensen was exotisch en verfijnd, er waren foto's van samoerai en Geisha's maar ook van boeren en arbeiders. Bijzonder ook om een foto te zien van de Ainu, een bijzondere bevolkingsgroep in de Japanse archipel.

Geen opmerkingen: