28 februari 2024

De wekker ging om half zeven

 

Robert op TV

Eerlijk gezegd lag ik al te sluimeren, maar ik was toch wel verbaasd toen het snerpende, ongezellige geluid van de wekker klonk. En waarom dan wel? zult u als vaste lezer van dit blog denken. En inderdaad het was louter wanneer ik naar de Eilandspolder moest voor het rietruimen dat ik de wekker nodig had om op tijd wakker te worden. Het was nu echter om een heel andere reden, Robert zou om 7 uur op de TV komen zo had ik van zijn moeder vernomen en dat mocht niet ongemerkt verlopen. Dus ik had het ook al doorverteld op het WhatsApp forum van alle kinderen en zo zat er een hele kudde vanmorgen - of verstandigen onder hen aanzienlijk later via "uitzending gemist" - vol verwachting te kijken wat Robert mocht vertellen in het kader van het onderwerp dat hem zo ter harte gaat: het nijpend leraren tekort. Hij heeft zelf zo ontzettend veel plezier in dit vak dat hij de negatieve publiciteit die hier omtrent binnen de media wordt uitgekotst wil couperen en een positief geluid laten horen. Ik kreeg van zijn moeder tevens een document dat hij veel eerder heeft opgesteld en waar het plezier van het wiskunde leraarschap afspat, dat zou eens moeten worden geventileerd en daar wil hij zich ook graag voor inzetten zo begreep ik uit genoemd document. Dus verwachtingsvol zat ik te kijken en werd ernstig teleur gesteld, niet door Robert, maar wel door de ongelooflijke oppervlakkigheid van het geboden programma waarin twee beroeps ouwehoeren over van alles langdurig hun mening mochten ventileren terwijl de keurig voorbereide Robert zijn beurt afwachtte en af en toe een antwoord op gratuite vragen mocht geven. Pas toen hij gedurende enkele tientallen seconden de gelegenheid kreeg om zijn boodschap over te brengen zag je hem opklaren en voluit gaan, maar het was veel te kort om echt over te komen. De boodschap is echt te belangrijk om onder het tapijt te verdwijnen. Daarom eindig ik deze blog met dit document van de pen van Robert Ligtvoet, docent wiskunde, het is een echte "cri de coeur" van iemand die het probleem kent en met de goede houding en ervaring probeert anderen ervan te overtuigen dat het gewoon een leuk vak is!



Geen opmerkingen: