29 februari 2024

Schrikkeldag en het jaar 1000

 

Astrolabium


Van het Rijks Museum van Oudheden (RMO) heb ik de afgelopen maanden regelmatig bericht gekregen dat ik de tentoonstelling in het kader van het jaar 1000, het echte jaar van de middeleeuwen moest bezoeken. Was er steeds niet van gekomen, maar vandaag heb ik de stoute schoenen aangetrokken en naar Leiden gegaan en die TT viel bepaald niet tegen. Het begon bij het binnenlopen van de altijd zo mooi ingerichte tentoonstellingsruimte met een film waarin als middeleeuwers verklede lieden rondliepen en middeleeuwse dingen deden. Maar even verderop de twee topstukken uit het Rijksmuseum Amsterdam, een schitterend bewerkt gewei van een hert en de Vikingdrinkhoorn, prachtige stukken, maar verderop ook een astrolabium van bijna 1000 jaar oud, een stukje vakmanschap, niet te geloven.
Duizend jaar oud kerkboek

Ik kan niet zien of dit instrument ervan uitgaat dat de aarde in het middelpunt staat of de zon, de dag van de wetenschap moest nog aanbreken, maar prachtig was het. En ook die honderden jaren oude boeken uit kloosters en de vaak beduimelde documenten uit de Islamitische wereld van toen, vaak de oudste en enige kennisdragers van de klassieke tijd, de tijd van de grote denkers van toen. Kortom, ik genoot. Dankjewel RMO!

Geen opmerkingen: