25 juli 2023

Jan Evertsenstraat

 Vandaag met broer Jan aan de wandel. Om 10.35 kwam zijn trein bij het perron aangerold en begon onze genoeglijke dag samen. Eerst met de metro naar halte Jan van Galenstraat, ons startpunt voor vandaag. Jan wilde graag de Jan Evertsenstraat terugzien, de plek waar onze grootmoeder, oma ten Brink had gewoond. Maar eerst de Jan van Galenstraat in, onherkenbaar de eerste kilometer totdat we bij het oude gedeelte aankwamen, daar herkende Jan de huizen. Vervolgens via de hoofdweg naar het Mercatorplein en de Jan Evertsenstraat, de plek waar veel van onze familie van moeders kant had gewoond, snackbar Marja vonden we en we zochten naar de plek waar het sportfondsenbad West had gestaan en "Westend", de bioscoop waar ik in het bijbehorend café met mijn dispuut de maandelijkse reünie had. Bij Marja waar ik samen met vriend Bram spijbelde van de jeugdkerk en het geld voor de collecte verbraste met een patatje en koffie ging drinken bij oma. Daarna hoefden we allebei niet meer van onze ouders. Door naar de kinkerstraat waar ik op de brug ook nog wat memoreerde over oude kennissen van m'n ouders en langs het portiek waar ik zelf 75 jaar ben geboren en waar mijn ouders hebben ingewoond bij oma. Jan wilde ook de plek zien waar vroeger de dierenspeciaalzaak "Seket" was gevestigd: "daar werden behalve honden ook krokodillen ena andere exotisch gedierte verkocht",  aldus Jan. Ik herinnerdeme slechts de hondjes in de etalage, maar later heb ik met vriend Bram daar ook de eerste grasparkieten gekocht. Door naar het Vondelpark waarvan ik Jan al had gezegd dat we daar als twee zwervers onze meegebrachte boterhammen zouden gaan zitten knagen. Ik had voor ons beiden boterhammen met boerenkaas gemaakt. Terwijl we zaten te eten trimden allemaal mooie meiden voorbij in hun zomerse kloffie, mooi gezicht voor twee ouwe mannen. Tot slot nog via de van Eeghenstraat naar station Zuid waar we afscheid namen, Jan ging met de metro terug naar Sloterdijk en ik nam de trein naar Zwolle om weer terug naar Roos te gaan. Om vier uur zaten we in de tuin aan de thee.  

Geen opmerkingen: