28 juli 2023

Die ouwe stronk is verdwenen

 

Ouwe deels verkoolde stronk


Inmiddels woon ik al 43 jaar in de gemeente de Bilt en kom ik al 43 jaar in het Houdringhebos, dat is langer dan mijn halve leven. Nu weet ik nog goed dat ik heel in het begin opmerkzaam werd op een stronk van een ooit, jaren eerder gevelde boom, die stronk was dus in 1980 al het restant van een beuk, nooit gerooid en eigenlijk niet bijzonder, maar hij viel mij op. In de loop der jaren heb ik hem zien veranderen, bron van leven voor schimmels en mossen, ieder voorjaar kwam er wel wat groeien uit die oude houtmassa die van de boom over was. De laatste jaren werd dat wel minder, het hout werd zwart, leek wel kool maar hij kreeg bij iedere passage mijn aandacht. Maar dit jaar was hij eigenlijk onverwacht plotseling verdwenen, geen spoor meer van terug te vinden. Daarom plaats ik deze foto die ik ergens in de afgelopen jaren van deze voor mij gedenkwaardige stronk maakte.

Geen opmerkingen: