08 juli 2023

Inderdaad snoei

Later op de dag las ik dat het de warmste 8 juli ooit gemeten was geweest deze dag en inderdaad toen ik in de ochtend aan de wandel ging was het al behoorlijk warm, een voetbad in het frisse water van het waterleidingbedrijf deed me goed, lekker op m'n Ecco sandalen en blote voeten. Weer thuis gekomen voelde ik gewoon de weldadige koelte van de flat en dat zou tot begin van de avond het geval zijn. Begin van de avond waagde ik me op de balkons, eerst het noord balkon lekker met de voeten in een bak koud water en later op het zuid balkon waar je de warmte van het beton goed kon voelen, was zeker 30 graden aan de voeten. Tegen 23 uur koelde het enigszins af en heb ik alles tegen elkaar open gezet. Dan een nacht met temperatuur en muggenmanagement har har. Goed gelukt want terwijl ik deze blog in bed lig te schrijven is het zeer aangenaam in de slaapkamer (zondagmorgen) met de koptelefoon en de etudes van Frederick Chopin door Pollini gespeeld op de oren.
De hele dag rustig in de flat gebleven genietend van de relatieve koelte en intussen soep gekookt, gehaktballen gebakken en yoghurt met aardbeien gesnoept. Zo komt Jan dromer wel door deze hete zomer, maar wat dat in de komende jaren gaat worden?! Ik kan me er niet op verheugen, had nooit gedacht dat ik deze klimaatverandering zou gaan meemaken, maar het gaat steeds sneller. En dan kom je nog lieden tegen die het min of meer ontkennen dat dit het geval is. In de krant las ik de verhalen van wijnmakers in NL en Frankrijk die gewoon niet weten hoe ze verder moeten nu de temperatuurgrens zo veranderd is en ongetwijfeld nog verder gaat veranderen.  

Geen opmerkingen: