17 juli 2023

Dr atomic

 

De imposante fabriekshal

Hij wordt wel "de vader van de atoombom" genoemd en zijn carrière is daar inderdaad wel heel erg door getekend, Robert Oppenheimer, de grote geleerde en manager naar wie de opera "Dr Atomic" verwijst. Roos en ik waren vandaag naar deze opera die werd gepresenteerd in een heel bijzonder gebouw in Utrecht, de Werkspoorkathedraal, een enorme fabriekshal die uitermate geschikt bleek voor dit doel, was met de trein goed te bereiken. Ik verheugde mij erg op het zien van dit gebouw met name, "Werkspoor" was in het verleden toch wel een groot begrip in ons land, vergelijkbaar met Philips en het tegenwoordige ASML, ik herinner mij dat er vooral rijdend materieel voor de treinen en trams in ons land werden gemaakt, maar dat ging kennelijk teloor in de internationale concurrentie, heeft me altijd verbaasd en nu kon ik naar dat monument van destijds gaan. En inderdaad bij de betreding van de enorme fabriekshal, waar de hangende ornamenten nog goed zichtbaar waren was ik behoorlijk onder de indruk. Overigens ook van de opera, de muziek was weergaloos en het verhaal bijzonder langdradig en aan het eind, bij de ontploffing van de proefexplosie klonk het onwaarschijnlijke leed van de korte tijd latere bombardementen op Hiroshima en Nagasaki al door met het kreunen van een Japanse moeder die om water voor haar kind vroeg. Wat doen we elkaar als mensen toch aan was het gevoel dat ik overhield aan deze grandioze manifestatie, waarvoor dank Roos!

Geen opmerkingen: