14 juli 2023

Hirodotos

 Door het boek van Ilya Pfeiffer ben ik weer helemaal in de klassieken. Uiteraard heb ik Thucydides' "de Peloponnesische oorlog weer ter hand genomen, maar ook Plato met Symposion en de dood van Socrates. Die figuur Socrates fascineert me ontzettend. In mijn ogen is hij een inspiratiebron geweest voor de schrijvers van het nieuwe testament in de Bijbel, althans die gedachte kwam sterk bij mij op toen ik las met wat voor een ontspannen gevoel hij zijn naderend Lot, de dood door de gifbeker tegemoet gaat. Maar goed, dat heeft niets met Herodotos te maken, zijn boek "Historiën" ontbrak in mijn grote stapel klassieke werken, ik heb het ooit wel in mijn bezit gehad maar ongetwijfeld uitgeleend en niet meer terug gezien, dus via Boekwinkeltjes een nieuw exemplaar besteld en vandaag in Amersfoort afgehaald.
Ik had met de allervriendelijkste boekenliefhebber afgesproken dat ik zo rond 10 uur bij het opgegeven adres zou zijn, maar was er al om half tien, geen enkel bezwaar, we waren duidelijk beiden uitgesproken lezers en hadden daarom aan gespreksstof geen gebrek. Uiteindelijk ging ik pas om 12 uur weer terug en was ik om 12.30 weer op station Bilthoven en nu in het bezit van een exemplaar van "Historiën" en na ongelooflijk leuke eerste kennismaking. 

Geen opmerkingen: