24 augustus 2022

Prachtig stukje natuur

 

  

Om de grootste hitte voor te zijn ga ik de laatste dagen heel vroeg op stap en heel handig neem ik eerst de bus naar de grens van Bilthoven waar de Ridderoordse bossen beginnen. Een beginpunt waarvan ik ondanks al die jaren dat ik hier in de gemeente de Bilt woon nauwelijks gebruik heb gemaakt. Het is de laatste tijd weer erg warm, de twee hittegolf van deze zomer is gaande; morgen wordt zelfs flink boven de dertig graden verwacht. Vanuit de bushalte Albert Cuyplaan steek ik de provinciale weg over en dan wandel ik richting Baarn op geleide van Komoot. De eerste keer had ik juist van Baarn naar huis gewandeld; dat laatste stuk door Bilthoven Noord vind ik niks. De andere richting op kan ik bereiken gewoon vanuit de bushalte vlakbij m'n flat en dan naar Baarn en daar de trein nemen naar het station dan met de bus of met de fiets of wandelend door het bos naar huis. Door dat extra stuk te wandelen na de treinreis kom ik aan mijn gewenste 15 km! Ergens heb ik een artikel van een neurologisch deskundige gelezen dat drie keer in de week 15 kilometer wandelen optimaal is. Eerlijk gezegd loop ik nu weer zo veel om weer wat af te vallen.
Vannacht was het kennelijk wat vochtig geweest; onderweg is een klein stukje opvallend mooie natuur en daar zag ik in het opkomend zonlicht het fraaie fenomeen van een enorm netwerk van allemaal bedauwde spinnenwebben bovenin de heide planten. Fenomenaal! Komt misschien niet zo mooi uit op de foto maar ik vond het betoverend mooi en moest weer aan Alexander von Humboldt denken die ook zo getroffen kon worden door de schoonheid van de natuur.

Geen opmerkingen: