09 augustus 2022

De eerste hittegolf

Er wordt voor de komende week een heuse hittegolf aangekondigd; 5 dagen achtereen minimaal 25 graden en waarschijnlijk oplopend tot 30 graden. De eerste keer dat ik daarmee werd geconfronteerd was in de zomer van 1977 en wel in Griekenland. Dat jaar was ik in mei samen met Lien voor het eerst op een vliegvakantie en wel naar Griekenland. Ik vond dat vliegen toen die eerste keer reuze spannend weet ik nog en zat zenuwachtig kauwgum te kauwen, zodanig dat Lien zei dat ik niet zo ordinair moest zitten kauwen; bij iedere trilling van het vliegtuig vreesde ik dat we neer zouden storten har har.
Dat werd een heerlijke, onbezorgde vakantie; eerst een week rond de Peloponnesos met een huurauto, waarvan de accu verrot was zodat we na de eerste dagen de auto steeds door een stel Grieken moesten laten aanduwen. We hebben toen "bij toeval" Olympia en Epidauros met haar schitterende amfitheater gezien. Een tweede week naar Kos waarvan ik me de schoonheid van het onderzeese landschap heb leren kennen met duikbril en zwemvliezen. En niet te vergeten het genoegen van gebakken inktvis!
Toevalligerwijs moest ik dat jaar in de eerste twee weken van augustus al een tweede keer naar Griekenland voor een veertiendaagse cursus Immunologie op het eilandje Spetse. Daarom hield ik het weer aldaar in de gaten en zag dat er een hittegolf heerste; er werd al dagenlang een temperatuur van 30 graden gemeten. Ik zag er tegenop als een huis.
Uiteindelijk werd het een week die ik nooit zal vergeten, nu 45 jaar geleden; een week die mij wilde haren bezorgde en een andere kijk op de levensloop. Een tweede reden, naast de viering van Jokes 40e verjaardag die mijn gedachten deze week in nostalgie doen verkeren.

Geen opmerkingen: