06 augustus 2022

Groot feest

 

Jokes vrienden zingen haar toe

Dit was toch wel een groot feest; mijn oudste werd 40 jaar geleden geboren en had Roos en mij gevraagd om dat mede te vieren. Het wordt een feest met een workshop en met sketches; nou dat beloofde wat. 
Deze hele maand al, vanaf 1 augustus, met de verjaardag van Anneke speelt het verleden een sterke rol in mijn gedachten. 40 jaar is dan zo'n kroonjaar. Joke's geboorte verliep bepaald niet vlekkeloos; uiteindelijk moest zij met een keizersnede ter wereld worden geholpen in het academisch ziekenhuis van de VU. Toen Joke het had over een sketch tijdens het feest bedacht ik mij dat ik wel een speechje zou kunnen houdern over hoe zij geworden was wie zij nu uiteindelijk was; haar moeizame geboorte en het eerste moment dat zij en ik samen waren en ik tegen mijn dochtertje in haar couveuse zei dat het nu allemaal ellende leek maar dat we vast veel pret zouden hebben in de toekomst en dat was ook zo.
Haar tweede jaar dat in het voorjaar de zon scheen en zij tegen de zonnestralen zei en met handgebaartjes zei: "kom maar", ze was toen al onder de indruk van de schoonheid van de natuur en dat zou zo blijven. Dat ze naar de tekenfilm "Dombo" keek en zo'n medelijden had met het olifantje toen zijn moeder werd afgevoerd: "komt wel goed hoor", zei ik en gelukkig vertrouwde ze me. Dat we, geïnspireerd door die film ook samen in de regen, al zingend een tent hebben opgezet in de tuin. Ach en nog meer verhalen uit de oude doos die ik natuurlijk tot vervelens toe heb gedebiteerd; ik hoorde haar al zeggen of denken: "dat is de honderdste keer pap", maar voor mij waren het toch wel de hoogtepunten in mijn vaderschap.
Het zou niet gebeuren, ik kwam in gesprek met een aantal van haar oude minnaars, die ook waren uitgenodigd en vrienden van haar, de broer Bas van Pieter en met de vader van Pieter en zijn vrouw. Leuk! Anneke verwaardigde zich zelfs om wat woorden met me te wisselen over haar wandeltocht over het Pieterpad.
Uiteindelijk ook een ontzettend leuke sketch van een stel van haar vrienden in het geïmproviseerde theatertje in de schuur; was ontzettend leuk en voor Roos en mij ook een mooi moment om te vertrekken; was een hele middag geworden uiteindelijk met veel en lekker eten en mooi weer in de tuin.

Geen opmerkingen: