20 augustus 2022

100.000 vaten olie

 Hoeveelheden opgepompte aardolie worden steeds uitgedrukt in "vaten"; hoeveel liter zo'n vat precies bevat weet ik niet, maar dat zal toch wel zo'n 80 liter bedragen vermoed ik. Onlangs las ik dat president Biden de regering van Saoudi Arabië had aangespoord om de hoeveelheid opgepompte olie wat te verhogen omdat de wereld prijs te hoog werd. Dat leidde tot een verhoging met "slechts" 100.000 vaten per dag, een schijntje want dat zou slechts 0,1% van de dagelijkse behoefte betreffen. Toen ben ik wat gaan rekenen. 0,1% betekent dus dat de volle 100% 100 miljoen vaten per dag betreft; u leest het goed, we verbranden dagelijks 100 miljoen vaten olie om de wereld draaiende te houden, d.w.z. de wereldeconomie, want dat is feitelijk niet meer dan een buitengewoon ingewikkelde manier om olie te verbranden.
Die 100.000 vaten verbranden we collectief dus in 0,1% van de duur van de dag dat is in 86 seconden oftewel binnen anderhalve minuut. Het is ook geen wonder dat de samenstelling van de atmosfeer daardoor wordt veranderd. En als eerder gezegd, de natuurlijke productie van CO2 door de vulkanen is een honderdste van wat de mensheid momenteel produceert door verbranding van fossiele brandstof, toch altijd nog het equivalent van pakweg een miljoen vaten olie per dag. Het houdt mij allemaal erg bezig merk ik.
PS een vat olie is ongeveer het dubbele van wat ik dacht n.l. 160 liter.

Geen opmerkingen: