05 september 2017

Thee halen in Zutphen

Zowel Roos als ik waren door onze "Oudemans"  heen, d.w.z. de theemélange die wij betrekken bij de koffie en theehandel "De Pelikaan" in de Pelikaanstraat te Zutphen. Dat boek van Elspeth Huxley brandt me continu in de aandacht; het heeft ieder ander boek, uitgezonderd de "Ilias"  naar een zijspoor gezonden; het is een ongelooflijk fascinerend boek. Grappig genoeg was het een "leesadvies" van Richard Dawkins'in een van zijn vele boeken die ik van hem heb gelezen noemde hij dit boek als zijn lievelingsboek; het enige exemplaar dat hij ervan bezat zou hij nooit aan iemand uitlenen. Daarom keek ik destijds op boekwinkeltjes.nl of ik daar een exemplaar kon verkrijgen en ja hoor, geen probleem. Eigenlijk was ik van plan om dat naar Richard Dawkins te sturen maar ik wilde het eerst wel zelf lezen, maar ........ het was in het Engels en ik dacht dat ik daar moeite mee zou hebben hetgeen overigens geheel niet het geval bleek te zijn, want ik heb het ter hand genomen en - figuurlijk gesproken - niet meer weggelegd. En ik wilde daarin verder lezen; maar lezen, zomaar, overdag?! dat wil ik niet; dan moet ik dat in de trein doen en daarom naar Zutphen; de thee was tenslotte ook bijna op!
En ik heb mezelf verwend bij het theehuisje bij "De Pelikaan"; heerlijke appeltaart en een koffie speciaal met een likeurtje, een glas water en een stukje Deventer koek. Ik voelde me echt verwend. Zal ik in het vervolg altijd maar doen als ik thee ga halen of om andere reden in Zutphen ben.

Geen opmerkingen: