23 september 2017

Fira

Onze gids Argyris vertelt over de opgravingen in
Santorini.
Gisteravond ontzettend gezellig zitten kletsen en bier gedronken met een stel Canadezen; pas om half een Griekse tijd gingen we slapen. Ik moest er wel vier keer uit om te pissen; om kwart voor acht werd Roos gelukkig wakker zodat we toch nog op tijd, half negen na ontbijt bij de bus waren voor een heel bijzonder museum bezoek in Fira. Daar waren de vondsten opgesteld van de pré Minoïsche beschaving zoals die hier op Santorini zijn gevonden bij de opgravingen van Akrotiri. Was echt heel bijzonder; ik heb zoveel mogelijk gefotografeerd met name om te voldoen aan het verzoek daartoe van Nathalie.
Daarna met de kabelbaan naar de haven en met een boot, net als 35 jaar geleden naar het vulkaan eiland; bleken er overigens twee te zijn. Helaas had ik m'n zwembroek niet bij me. Bij een stop werden degenen die dat wilden in de gelegenheid gesteld om te gaan zwemmen. Daarna naar het tweede eiland en in kolonne naar de top en terug naar de boot; een drukte van jewelste.
En nu helemaal tot boven met die enorme trap


Klein dail van een wandschildering zoals die in Akrotiri is
gevonden.
Wij liepen stoer de 300 meter hoge trap naar het centrum van Fira, de meest toeristische plek die ik ooit heb gezien, althans de drukste; piepklein, smalle straatjes en duizenden mensen. Nog wel ergens iets genuttigd en terug naar het hotel. 's-Avonds met het hele gezelschap heerlijk gegeten, zij het in grote herrie vanwege "live" muziek. Geen Bach zal ik maar zeggen.

Krakteristieke snavelkan uit Akrotiri


Geen opmerkingen: