02 april 2014

Abendempfindung

Vanmorgen stond ik op; beetje bedroefd: gisteravond besloten om te stoppen met bridgen op de dinsdagavond bij de club Groenekan. Het lied "Erstes grün" van Schumann zat in m'n hoofd, beetje melancholiek en toch vrolijk lied; moest het even beluisteren op Youtube. De uitvoering vond ik niet geweldig, maar in het rijtje van Youtube zag ik toen Arleen Auger met Abendempfindung (an Laura); dat hebben Roos en ik jaren geleden ook graag gezongen; het gaat over een diepe vriendschap waarbij één der vrienden zingt over het moment dat hij/zij in het graf ligt.
We hebben het lied bij twee gelegenheden speciaal gezongen om gestorven dierbaren te gedenken. De tekst kende ik niet echt inhoudelijk, maar Mozart heeft de stemming zo ongeëvenaard weergegeven in zijn melodie en begeleiding dat de betekenis van de tekst daarin volledig tot uitdrukking komt: weergaloos!
Schenck auch Du ein Tränchen mir.
Wat is de liedkunst toch schitterend en wat kan muziek toch naadloos bij je stemming passen.

Hier de volledige tekst:

Abend ist's, die Sonne ist verschwunden,
Und der Mond strahlt Silberglanz;
So entfliehn des Lebens schönste Stunden,
Fliehn vorüber wie im Tanz.

Bald entflieht des Lebens bunte Szene,
Und der Vorhang rollt herab;
Aus ist unser Spiel, des Freundes Träne
Fließet schon auf unser Grab. 

Bald vielleicht (mir weht, wie Westwind leise,
Eine stille Ahnung zu),
Schließ ich dieses Lebens Pilgerreise,
Fliege in das Land der Ruh.

Werdet ihr dann an meinem Grabe weinen,
Trauernd meine Asche sehn,
Dann, o Freunde, will ich euch erscheinen
Und will himmelauf euch wehn.

Schenk auch du ein Tränchen mir und pflücke
Mir ein Veilchen auf mein Grab,
Und mit deinem seelenvollen Blicke
Sieh dann sanft auf mich herab.

Weih mir eine Träne, und ach! 
schämedich nur nicht, sie mir zu weihn;
Oh, sie wird in meinem Diademe
Dann die schönste Perle sein!

Tekst gecopieerd van: http://www.recmusic.org/lieder/get_text.html?TextId=3536

1 opmerking:

Torketyl zei

Dat vind ik zo bijzonder in de tekst:

Dann, o Freunde, will ich euchj erscheinen und will himmelauf euch wehn....

De geest is al op weg naar boven, maar kijkt nog een keer om naar zijn vrienden.