28 juli 2012

Van Ootmarsum naar Glanerbrug

Doorzichtje in Ootmarsum
Met dit prachtige weer zijn we niet meer te houden; nauwelijks terug uit Boekelo zijn we donderdag op weg gegaan naar Ootmarsum om opnieuw twee etappes te lopen van het Noaberpad: van Ootmarsum, via De Lutte naar Glanerbrug. En dat viel weer helemaal niet tegen. "Wat is Nederland toch een prachtig wandelland", zeiden we regelmatig tegen elkaar. Het was op sommige momenten zo heet dat het wel op "wandelen in Andalucia" leek, ook zo'n geliefd wandelgebied voor ons.
De start in Ootmarsum was wat hilarisch; we belandden in een toeristenkermis in de vorm van een rommelmarkt. Maar al snel kwamen we via een buitenwijk en een zwembad in de landerijen. Ik liep in het begin wat te mopperen over asfaltwegen maar al snel liepen we over nostalgie veroorzakende zandpaden. Dat Twentse landschap is wel heel bijzonder. Tegen de avond bereikten we De Lutte alwaar we ons eerst even telefonisch meldden bij Erve Groot Bavel, ons overnachtingsadres van "Vrienden op de fiets". Na een overheerlijk ijsje van de ijssalon in het centrum van De Lutte, bij de kerk spoedden wij ons naar Groot Bavel alwaar wij werden opgewacht door mevrouw Rolink, onze gastvrouw. Het betreft hier een heel professioneel overnachtingsadres voor de bekende vriendenprijs; aan te bevelen als overnachtingsplek indien je het Noaberpad loopt of anderszins in De Lutte moet zijn. Tel: 0541-552003.
Roos pelt de tuinbonen
Na het ontbijt vertrokken we richting Glanerbrug. Onderweg kwamen we bij zorgboerderij Judithhoeve alwaar groenten van het land te koop werden aangeboden. Nu haal ik mijn etenswaren bij voorkeur van ver weg, dus dat kwam helemaal van pas. Ik kocht heerlijke nieuwe uien die de rest van de reis m'n rugzak uit stonken en Roos kocht tuinbonen, een grote zak vol. Het leek ons een goed idee om die ter plaatse uit hun schil te helpen en aldus gedaan. De wandeling voerde ons in de grote hitte van afgelopen gisteren over zandpaden en door schaduwrijk bos. Uiteindelijk kruisten we de, opnieuw in de treindienstregeling opgenomen lijn Enschede-Gronau en zowaar, daar passeerde een treintje richting Duitsland! Alle tracks die we tot dusver van het Noaberpad hebben geregistreerd zijn beschikbaar.
Thuisgekomen hebben we de tuinbonen direct soldaat gemaakt. Spek (uit Simmerath) gebakken met ui (van de Judithhoeve) en voorgekookte aardappelschijfjes uit Opperdoes. En dat heerlijke boerenmengsel met de verse, gekookte tuinbonen: een heerlijke afsluiting van een heerlijke tweedaagse wandeling!