01 september 2023

Twee generaals

 Over die politionele acties van Nederland tegen de vrijheidsstrijders, opstandelingen genoemd teneinde het koloniaal gezag te herkrijgen, is het zwijgen gelukkig verdwenen. De wreedheden destijds begaan, ongetwijfeld van twee kanten net als in de Spaanse burgeroorlog, worden bekend en het afgrijzen en de daarbij horende schaamte wordt zelfs uitgesproken. Mooi artikel daarover in de VOlkskrant van gisteren waarin presentator Hans Goedkoop de moed heeft om de acties van zijn grootvader. generaal Rein van Langen tijdens de "politionele acties" van nabij te onderzoeken. Hij trok naar de slagvelden aldaar en sprak daar met de mensen. Een erebegraafplaats waar honderden mensen lagen die geëxecuteerd waren in een periode van enkele jaren,die hun eigen graf hadden moeten graven. En dat door troepen die onder bevel stonden van zijn opa. De innerlijke strijd die hij heeft moeten voeren om de twee beelden van zijn grootvader, de beminnelijke opa die hij was en de verantwoordelijke voor deze gruwelijke wreedheden deden mij zo denken aan episodes als beschreven door Almudena Grandes in haar boek "Het ijzig hart" over de Spaanse burgeroorlog. 
Maar deze dagen heb ik ook geluisterd naar een podcast waarin Dick Berlijn, generaal b.d. in het kader van "het marathon interview", die zo'n warm verhaal hield over de acties onder zijn bevel, dat ik mij niet kan voorstellen dat dergelijke wreedheden onder zijn bevel ooit plaatsgevonden zouden kunnen hebben. Er is toch wel veel veranderd binnen ons denken in dit land deck ik.

Geen opmerkingen: