11 september 2023

Geen nachtwacht vandaag

 

Over het fraaie zandduin

Eigenlijk had ik vandaag naar Amsterdam gewild, naar het Rijksmuseum, op de maandagmorgen schijnt het heel rustig te zijn, veel minder bezoekers dan andere dagen en daar had ik gebruik van willen maken. Maar het buiten zijn trok mij toch meer, het zou wat minder heet worden dan de afgelopen dagen en dus besloot ik om lekker aan de wandel te gaan, niet te ver uit de buurt want er werden buien verwacht dus niet naar Limburg want juist daar zou het stevig gaan regenen. 
Het werd een ouwetje, vaak gedaan de wandeling van Den Dolder naar Baarn, expres van Zuid naar Noord om niet met de volle zon in het gezicht te lopen. Had deze wandeling al een tijdje niet gedaan en vond het heerlijk om weer over het ooit opgewaaide zand, nu een flinke duinenrij te lopen, blijft een prachtig stukje vlakbij Den Dolder feitelijk. Bij een aantal zijpaden bedacht ik mij dat die er toch ook aantrekkelijk uitzagen; moet ik maar eens een andere keer exploiteren wanneer ik wat handiger ben in het construeren van tracks in Komoot. Nu ging het mij er toch vooral om het wandelen weer in de benen te krijgen. Het was merkwaardig rustig in de bossen. Helemaal aan het eind al in de buurt van Baarn gaf Truus luidruchtig aan dat ik linksaf moest, maar een mevrouw die daar met de hond aan het wandelen was zei dat ik net zo goed rechtdoor kon lopen, ach dat wist ik ook wel maar ik liep met haar samen het laatste stuk samen op. Zij was pas een echte wandelaar, was aan het trainen voor de Kennedymars, houd je vast lezer, 80 km in 20 uur?!, een huzarenstukje. Ik zou niet op een dag gekeken hebben bij 80 km, maar om dat binnen 1 dag te lopen dat heb ik in mijn leven nog nooit gered. Mijn maximum was een wandeling met Ab, 34 km over een hele dag uitgesmeerd en ik was zo moe dat ik in de auto bij Ab stapte en direct in slaap viel. 
Het laatste stukje bij restaurant "De generaal", gaat om generaal van Heutsz, die van het monument in Amsterdam waar decennia geleden zulke rellen waren, maar niet hier in het gezagsgetrouwe Baarn, ach wat weten de mensen van al die wrede militaire acties om de koloniale macht, o.a. de Atjeh oorlog in de parel van smaragd, "ons" toenmalig Indië.
Ik kon heerlijk plaatsnemen in de gekoelde trein die na 20 minuten vertrok. Lekkere wandeldag geweest.

Geen opmerkingen: