22 september 2023

De wolf in NL

 Eigenlijk had ik voor vandaag gepland om met Roos in Buurse te gaan eten bij dat leuke Duitse restaurant, maar we werden pas om 9.30, dus dat werd 'm niet. Nu had Roos juist gisteravond bij het koort een leuk eetadvies gekregen om in Haarle te gaan eten en Haarle konden we met de buurtbus uit Raalte precies halen als we de trein van half elf namen, dus snel licht ontbeten en we waren als om half twaalf in Haarle, een plaatsje aan de Sallandse heuvelrug. Roos stelde voor om eerst nog een rondje te lopen en voerde ons via een snel geconstrueerde track in Komoot door het fraaie landschap. We passeerden een schaapskooi en ik kon het niet laten om even te gluren en daar stond ook een meneer, de herder naar bleek. En uiteraard kwamen we in gesprek en al snel kwam het gesprek over "de wolf". Inderdaad een forse ellende voor de schaapskuddes, herder en honden zijn niet in staat om de wolf te keren: "ze pakken gewoon een schaap uit de kudde terwijl je er alles aan doet om dat samen met de honden te voorkomen", aldus de herder. Volgens hem komt dat omdat de wolf zijn angst voor de mens kwijt is geraakt en daar heeft hij volgens mij groot gelijk in. Het is gewoon wachten op echte ellende dat er een keer een kind wordt gepakt en gedood door zo'n roofdiet. Ik ben een natuurliefhebber in hart en nieren, maar ik heb destijds al het besluit om de wolf in NL toe te laten een absoluut krankzinnig idee gevonden. Het zal niet lang meer duren of de reeën zijn "op", er zijn steeds meer wolven en het zijn intelligente dieren die voedsel nodig hebben en wat zal er dan gebeuren? "Doe niet zo naïef", denk ik dan. Nu de schaapskuddes en wat dan? 
Maar de schaapsherder had ook een leuke route voor ons in gedachte om na de lunch terug naar Holten te lopen; Roos fixeerde dit advies in Komoot en inderdaad liepen we na het bezoek aan het restaurant de fraaie route naar Holten, voor mij een echt nieuwe route terwijl ik in de afgelopen decennia misschien wel 20 keer richting Holten heb gewandeld. En we hebben geen wolf gezien!

Geen opmerkingen: