22 november 2022

Le sacre du printemps

 Gisteravond heb ik toevallig op youtube een uitvoering gezien van het oorspronkelijke ballet van Stravinsky en Nijinski, uitgevoerd in Parijs waar in 1913 een enorme bende ontstond bij de première van dit ballet. Het publiek vond het afgrijselijk of juist heel fascinerend en raakte onderling slaags. Nu ik het ballet heb gezien kan ik dat enigszins begrijpen tegen de achtergrond van die tijd en de strekking van het ballet; dit was men allerminst gewend in de tijd van tutu's en elegance. Heel eerlijk moest ik er ook aan wennen en begreep pas goed waar ik naar zat te kijken en hoe muziek en ballet tot stand waren gekomen toen ik aansluitend een buitengewoon interessante exegese zag en hoorde hoe dit ballet tot stand kwam.

Vandaag deed ik mijn wandeling hier in de buurt van bushalte Albert Cuyplaan naar station Soest Zuid. Ook hier een brei van herrie maar nu niet om van te genieten. Met name het eerste stuk door de Ridderoordsche bossen, in de buurt van zowel Bilthoven Noord als de provinciale, was niet uitgesproken prettig qua geluid; het verkeer en de bladblazers deden het uiterste om het oor van de muzikale medemens te teisteren. Maar het laatste stuk was prettig en stil en daarmee had ik de 10 km voor vandaag weer achter de rug.

Geen opmerkingen: