27 november 2022

Kon niet stoppen met lezen

  

Het liefst heb ik zo'n boek waarvan je het zonde vindt om er te lang in te lezen omdat het dan te snel uit is. Dat had ik met "Schorshuiden" en ook met twee boeken van Japin die ik de laatste tijd heb gelezen. Welnu, Roos heeft bij onze omzwervingen van de laatste tijd een aantal boeken gescoord uit van die buurtbiebiebjes en daar wilde ik vandaag eens wat uit pikken. Een boek van Thomas Rosenboom, die mijns inziens Neerlands beste boek aller tijden heeft geschreven, "Gemeente werken", handelend over de veenkoloniën en het Victoriahotel in Amsterdam; fabeltastisch boek. Nu had ik het boek "Vriend van verdienste" van deze schrijver en ik kon er geen vat op krijgen, er zat geen enkele gang in en was raar, zelfs met alinea lezen schoot het niet op. Dat had ik al eerder bij een boek van hem met de titel "Gewassen vlees", daar kwam ik ook niet in het verhaal. Dus een andere van de stapel gepakt van een mij onbekende schrijver, Jan van Aken, een auteur van romans die zich veelal afspelen in het historisch verleden aldus de achterflap. Dit boek met de naam "De Ommegang" speelt in de late middeleeuwen. Vanaf de eerste zin had het verhaal me zodanig te pakken dat ik tot vanmorgen half twaalf in bed ben blijven lezen totdat de plichtsbetrachting het won van de leeslust. Een heerlijk boek met een wonderbaarlijke opbouw, ik herken de opbouw als bij Anna Karenina van Tolstoj met twee verhaallijnen, maar van Aken hanteert drie verhaallijnen met de zelfde hoofdpersoon, heeft daardoor ook iets van de intrigerende stijl van Homeros in de Odysseia met invulling van de verhaallijnen gedurende de voortgang van het verhaal. Ik geniet en ga direct weer verder met lezen zodra deze blog is gepost! 

Geen opmerkingen: