19 juni 2021

Met Ab naar Beekhuizen

 

Ab bij de ruïne van Beekhuizen

Afgelopen donderdag, tijdens de lunch na de excursie in de Eilandspolder stelde Ab voor om dit weekend te gaan wandelen. Poeh, ik dacht dat ik een heel programma had dit weekend, dus meldde ik dat het misschien zaterdag kon maar dat ik even in m'n agenda moest kijken. Uiteindelijk was er niet veel aan de hand en had ik feitelijk het hele weekend "vrij". Wèl had ik op zondag een liedrecital in Zwolle, maar het bezoek aan kasteel Middachten was uitgevallen; toen ik Roos daarom meldde dat ik de zondag dan maar een vrije dag zou nemen antwoordde ze later - gespeeld spinnig iets van of ik m'n vrije dag wel wilde opofferen voor een of ander.
Om iets voor 8 uur ging dan ook de bel, het begin van het thee ritueel. Onderweg naar de Veluwe hadden we eigenlijk geen uitgesproken idee over waar we zouden gaan wandelen; Ab als automobilist is gewend om "rondjes" te lopen terwijl ik als OV'er altijd van A naar B wandel. Ik stelde voor om de auto op het P terrein van de Zwarte Boer in Leuvenum te parkeren en chocolademelk met appeltaart aldaar zouden nuttigen. Aangekomen op het terras van de Zwarte Boer bleek dat we te vroeg waren; daarom niet getreurd maar even aan de achterkant op het  terrein van voormalig kasteel Leuvenum rondgelopen. Daar was een door een wespendief opengekrabd hommelnest; best bijzonder om de nijvere insecten bezig te zien met het herstel. Vervolgens de chocolademelk en vooral de appeltaart goed laten smaken en aan de wandel. De beek stond er fris bij. Ab kende - uiteraard - het gebied beter dan ik en opende voor mij nieuwe perspectieven; ik loop eigenlijk altijd hetzelfde aldaar; helemaal niet nodig want met Komoot kun je alle kanten uit omdat je precies kunt duiden waar je hebt gelopen en waar je vandaan komt of de bus weer kunt nemen. We kwamen bij een voor ons beiden onbekend plekje bij de ruïne van een voormalige boerderij, Beekhuizen geheten. Nu een plek waar je even je paard kon drenken met een picknick plek. Daar aten wij ons boterhammetje.
Ab bracht me weer terug naar de flat; was weer een gezellige wandeldag geweest.

Geen opmerkingen: