24 juni 2021

Dat Y chromosoom

 

Drie generaties

Het Y chromosoom wordt steeds van vader op zoon overgeërfd. Zo vind ik het altijd een grappige gedachte dat ik mijn Y chromosoom kan terug traceren naar Hendrik van Elven, bijgenaamd Hendrik de Kozak omdat hij in de Napoleontische oorlog mee had gedaan en in Rusland was geweest. 
Een paar weken geleden waren Peter en Jessica hier met kleinzoon Joris en toen wilde ik toch weer zo'n generaties foto van het geslacht van Elven, dus ik nu als grootvader met zoon Peter en kleinzoon Joris. Net als tientallen jaren geleden toen ik zelf een jaar of acht was en er - eveneens op mijn verzoek - een foto gemaakt is van zelfs 4 generaties van het geslacht van Elven, mijn overgrootvader Hendrik, mijn grootvader Evert, mijn vader Hendrik, roepnaam Henk en tot slot ik zelf als kleine jongen.
Maar nu heeft ook Joris dit Y chromosoom veilig gesteld.

Geen opmerkingen: